Aannemingsbedrijf Princen NV uit Gingelom (B) timmert flink aan de weg. De laatste jaren is fors geïnvesteerd in nieuwe machines en vrachtwagens. Zo investeerde men als eerste Belgische sloopaannemer in een Volvo EC480D HRD, welke uitvoerig in BMB is beschreven.
Wesley Princen is zeer te spreken over deze flexibel inzetbare sloopkraan, die af-fabriek compleet is uitgerust en alle opties heeft voor inzet bij hoog sloopwerk. Verder blinkt de machine uit in het comfort voor de machinist, het lage brandstofverbruik en de bedrijfszekerheid. Daarom zijn onlangs via SMT nog enkele Volvo’s in gebruik genomen, en wel een L110H wiellader en een speciale EC250E rupsgraafmachine. Die laatste is door Beco Modifications uitgerust met een in hoogte verstelbare cabine. Hierdoor heeft men beter zicht op het sloopwerk en dat komt de veiligheid weer ten goede. De firma Princen voert zeer specialistische grondverzet- en sloopwerkzaamheden uit op locaties waarbij extra strenge eisen worden gesteld aan zowel mens als machine. Aangezien dit werk gestaag toeneemt, groeit ook het machinepark evenredig mee. Om die reden is ook besloten om te investeren in een nieuwe Rotar betonschaar voor het primaire sloopwerk van betonnen constructies en in een nieuwe graafmachine.
Princen koos voor een Volvo ECR235E binnendraaier als vervanger van een Cat 324D. De aanwinst weegt van zichzelf rond de 26.500 kg. Er is gekozen voor een vaste giek met veel bereik. Optioneel is af-fabriek ook een verstelgiek leverbaar en kan de machine worden uitgerust met schuifblad. Hiervoor kiezen veel aannemers die rioolrenovatie uitvoeren. Voor Princen biedt de binnendraaier grote voordelen, aangezien de zwenkradius over de achterzijde beperkt is. Veel werkzaamheden van het bedrijf worden uitgevoerd op locaties waar de ruimte beperkt is en bestaande installaties in gebruik zijn. Dankzij een geringe zwenkradius wordt de veiligheid op projecten sterk vergroot en kan de machinist zich beter richten op het eigen werk. De ECR235E is dan ook een welkome aanvulling. Een dergelijke grote binnendraaier had Princen nog niet en hiermee kan men opdrachtgevers iets extra’s bieden. Er is gekozen voor een licht slooppakket. Een pluspunt van Volvo is dat af-fabriek een compleet pakket aan opties leverbaar is voor inzet in de sloop, waaronder volledige rupsgeleiding, cabinebescherming, stootstrips aan de zijkanten en beschermkappen voor zowel hef- als knik- en bakcilinders.
De compacte Volvo heeft beschermroosters die op de cabine zijn gemonteerd en is voorzien van volledige rupsgeleiding. Tot de extra’s behoort tevens een Groeneveld automatisch smeersysteem, waarbij de vetcartridge pal achter de cabine is geplaatst. Wat verder opvalt is dat de Volvo zeer stil is. We zagen de nieuwe sloopkraan van Princen voor het eerst aan het werk in Melle, onder de rook van Gent, waar een oud trafostation wordt gesloopt. Het is de eerste klus voor de nieuwe machine. Dit maakt niet alleen een bezoek aan de machine waard, maar eveneens is hier een echte wereldprimeur. Aan de kraan hangt namelijk de nieuwe Rotar RDC-25S betonschaar, die opvallend genoeg weer is gekoppeld aan een Lehnhoff Variolock automatische hydraulische snelwissel.
Succesvol bewezen
Wereldprimeur van Rotar RDC-25S met Lehnhoff Variolock snelwissel geïntegreerd in de kopplaat. Dit zorgt voor minder hydraulisch verlies en een aanzienlijk kortere opbouwhoogte.
Veel bedrijven stappen nu langzaam over volledig automatische snelwisselsystemen, waarmee direct de hydraulische verbindingen worden gemaakt. Lehnhoff Harstahl heeft al jarenlang geïntegreerde hydraulische snelwissels in het leveringsprogramma en heeft zich op dit gebied al succesvol bewezen. Het systeem van Lehnhoff werkt zeer goed, maar is tot op heden minder bekend in de Benelux. Dat is voor vakblad BMB reden temeer om het Variolock systeem eens in praktijk aan het werk te zien. In de Benelux wordt Lehnhoff vertegenwoordigd door Nimatech uit Zeewolde. Princen is de eerste grote aannemer die is overgestapt op Lehnhoff hydraulische snelwissels. Zo is de Volvo EC250E ermee uitgerust en heeft de 3-delige sloopgiek eveneens dit systeem. Inmiddels leverde Nimatech al de vijfde Variolock van het type VL250 aan Princen, hetgeen bevestigt dat men hier erg over te spreken is. Natuurlijk vraagt het een fikse investering, zeker wanneer bedrijven voor het eerst overstappen. Dan zijn er extra kosten doordat aanbouwdelen omgebouwd moeten worden. Nimatech heeft voor Princen de ophanging aangepast en Lehnhoff bakken geleverd.
Lehnhoff’s Variolock onderscheidt zich van andere systemen doordat verticaal wordt gekoppeld. Een groot verschil is verder dat twee ventielblokken tegen elkaar worden geperst en hiermee de hydraulische verbinding ontstaat. Andere systemen werken met koppelingen die in elkaar worden gestoken. Dit heeft als nadeel dat de olie iets meer weerstand ondervindt en het hydraulisch vermogen dus iets afneemt. Variolock kan grotere oliestromen aan en dat is zeker bij sloopwerktuigen zeer belangrijk. Door de geringere weerstand neemt eveneens het brandstofverbruik af. Dit neemt nog verder af doordat bij sloopwerkzaamheden altijd de juiste uitrustingsstukken worden gebruikt. Verder is een onderscheidend kenmerk en tegelijk een groot pluspunt dat door de manier van koppelen – door twee ventielblokken tegen elkaar aan te persen – de systemen bedrijfszekerder zijn en minder storingsgevoelig. Zware belastingen en trillingen, zoals bij het werken met een sloophamer, vormen dan ook geen enkel probleem.
Fabrikanten van sloopwerktuigen krijgen te maken met diverse typen systemen van meerdere leveranciers. Daarbij is nog veel winst te behalen. Vooruitstrevend hierin is Rotar International, getuigen de speciaal ontworpen beton- en schrootscharen. Zowel Princen als Rotar heeft met de nieuwe RDC-25S een echte wereldprimeur. BMB was er als de kippen bij om deze 2,7 ton zware betonschaar voor het eerst aan het werk te zien. Wat maakt deze zo uniek? Dat zit hem in het feit dat de Lehnhoff VL250-2 automatische snelwissel volledig is geïntegreerd in de kopplaat van de schaar. Andere merken moeten die bevestiging bovenop het hulpstuk monteren. Het grote voordeel is dat de opbouwhoogte zeer kort is, waardoor de machinist er makkelijker mee kan werken en men grotere krachten aan kan. Rotar International en Lehnhoff hebben gezamenlijk gewerkt aan deze unieke oplossing. Door het ventielenblok in de kopplaat van de schaar te monteren is de hydraulische weerstand aanzienlijk korter is en de olie dus sneller door het ventielenblok stroomt. Dit resulteert in een gunstiger verbruik en lagere CO²-uitstoot.
Speciaal snelventiel
Wat direct opvalt is hoe snel de Rotar RDC-25S is. Dit komt door gebruik te maken van een speciaal ontworpen snelventiel, dat ervoor zorgt dat de bek snel sluit. Zodra er kracht wordt gevraagd, schakelt het systeem automatisch om van speed- naar powermodus. Rotar betonscharen en vergruizers zijn robuust gebouwd en kunnen tegen een stootje. Ze zijn volledig gemaakt uit hoogwaardige en slijtvaste materialen. De cilinder voor de knipkracht is bovendien gemonteerd in een schommeljuk. Rotar betonscharen onderscheiden zich hierin, aangezien het krachtsverloop zeer gunstig is. Het resulteert verder in een compacte bouwwijze van de schaar en garandeert een gunstig zwaartepunt. Door gebruik te maken van leidingen met een grotere diameter en door zo min mogelijk koppelingen te gebruiken, reduceert de fabrikant hoge retourdrukken. Hierdoor levert de RDC-25S betonschaar optimale prestaties en heeft een hoge productiviteit. Waarbij door een uitgekiend hydraulische systeem ook nog eens aanzienlijk wordt bespaard op dieselkosten.
Verder kenmerken Rotar sloopscharen zich door de zeer robuuste draaikop. Deze is speciaal ontworpen voor de krachten die op aanbouwdelen komen. De draaikrans krijgt enorme belastingen te verwerken. Rotar gebruikt een overgedimensioneerde draaikrans met een dubbele rij lagers. De hydraulische rotatiemotor levert een hoog koppel en hierdoor laat de schaar zich uitstekend positioneren. Onderhoud aan de RDC betonscharen en RDS vergruizers is eveneens goed te doen. De gebruikte slijtdelen laten zich op locatie snel en eenvoudig verwisselen. Een groot voordeel is dat daarbij niet gelast hoeft te worden op de schaar zelf, wat zorgt voor een langere levensduur. Het is een gegeven dat bij een betonschaar met vaste tanden de materiaaleigenschappen na tig keer oplassen veranderen en het materiaal op een gegeven moment moe wordt. Dan is de kans groot dat de bek breekt. Rotar scharen hebben hier geen last van en bij het ontwerp is goed nagedacht dat de wisseldelen stevig in het moederbed van de bek liggen.
De RDC-25S is geschikt voor machinedragers van 24 tot 35 ton en levert 68 ton aan kracht op de buitenste tand. De maximale bekopening meet 900 mm. De bekdiepte bedraagt 775 mm. Op de binnenste tand levert de schaar 100 ton knipkracht. De tanden zijn zodanig gepositioneerd dat het beton zich goed laat kraken. Het openen of sluiten vergt slechts 2,2 respectievelijk 2,4 seconden. De maximale werkdruk is 350 bar en de schaar vraagt voor het knippen tussen 150 en 250 l/min aan debiet. De rotatiemotor vraagt nog eens 40-60 l/min. Wesley Princen koos bewust voor de RDC-25S om te beschikken over een extra betonschaar voor het primaire sloopwerk. Verder is doorslaggevend geweest dat Rotar en Lehnhoff af-fabriek en als enige een oplossing bieden waarbij de hydraulische snelwissel volledig in de kopplaat is geïntegreerd, wat zorgt voor minder verlies van kracht, een korte opbouwhoogte en minder hydraulische weerstand, dus een lager brandstofverbruik. Met deze speciaal ontwikkelde Rotar betonschaar met geïntegreerde Lehnhoff Variolock VL250-2 automatische snelwissel aan de eveneens nieuwe Volvo ECR235E binnendraaier kan Princen zeer doordacht slopen.
Bron: www.bouwmaterieel-benelux.nl/dubbele-primeur-voor-aannemingsbedrijf-princen/
INFORMATIE
SMT Netherlands
Emmeloord
T +31 (0)527 63 65 00
www.smt.network
SMT Belgium
Vilvoorde (B)
T +32 (0)2 254 14 11
www.smt.network
Rotar International
Genemuiden
T +31 (0)38 385 54 71
www.rotar.com
Aannemingsbedrijf Princen
Gingelom (B)
T +32 (0)11 88 76 04
www.aannemingsbedrijf-princen.com